SUVEREN Dennis Storhøi viste hvilken fenomenal skuespiller han er i Folketeatrets oppsetning av "My Fair Lady" som hadde première fredag kveld. (Alle foto: Håkon Hoseth)

Storhøi stjal showet

Selv om My Fair Lady er en stjernespekket forestilling i Oslo er det Dennis Storhøi, vår lokale helt, som er grunnen til at Fredriksstad Blad tok turen til Folketeatret denne premièrekvelden.

Som karakteren Alfred Doolitle spiller Storhøi den alkoholiserte, høyt elskede og brautende faren til Eliza Doolitle (Nina Hammarklev), en sterk kvinne som går den lange veien fra rennesteinen og opp til de øvrige klasser i England på tidlig 1900- tallet.

Gjennom språkopplæring av professor Henry Higgins og hans nylig bekjentskap med lingvisten Pickering (Finn Schau) beviser hun at språket er det som virkelig skaper klasseskille i England. Etter mange slitsomme fonetiske øvelser transformeres hun fra å være en rappkjeftet cockney-jente med talefeil til å bli en representabel kvinne som vinner overklassens gunst.

Svein Sturla Hungnes anvender en tradisjonell regi , der historien drives frem kronologisk og hvor dialogen står i hovedfokus. De musikalske innslagene bærer mer preg av nytenkning og består av morsomme episke brudd hentet fra det klassiske greske teatres virkemidler.

«Koret» som kommenterer handlingen dukker opp syngende og spillende på kontrabass gjennom luker og smutthull i de tidsriktige og massive kulissene til scenograf Ola Bråten.

VAKKERT: Nina Hammarkley hadde noen flotte sangprestasjoner.

Storhøi som Alfred Doolitle er kun tilstede tre ganger i løpet av to timers forestilling. Men når han først er på scenen stjeler han showet fra alle de andre, godt hjulpet av det fabelaktige ensemblet bestående av profesjonelle dansere og unge Bårdar-studenter, samt meget godt og nyskapende musikalsk tilrettelagt av Atle Halstensen i en spenstig, kaotisk og heftig koreografi signert Marianne Skovli Aamodt.

Det er klart at rollekarakteren til Storhøi tilsier høyt tempo, fullt trøkk med humor og sjarm. Likevel vil jeg påstå at Storhøi anvender mye av sine glimrende sang- og skuespillerferdigheter, dyktige rolletokninger og personlige karisma for å få Alfred Doolitle akkurat så perfekt fremstilt som det ble denne fredagskvelden.

Publikumsresponsen viste også dette. Full krampelatter fra store deler av den utsolgte salen som teller 1400 seter. Det samme klarte Mari Maurstad med sin glitrende og hysterisk morsomme tolkning av Higgins hushjelp Mrs Pearce.

Men først og fremst er My Fair lady et fantastisk kostymedrama. Tidsriktige antrekk designet av Trude Bergh og Christina Lovery speiler klasseskillet, der ironisk nok de fattige har de mest fargerike klærne mens de rike er kledd i svart og hvitt. Dette supplerer budskapet som Folketeatret ønsker å fremheve ved å sette denne musikalen opp igjen etter Norgespremiéren i 1960, samme sted. Kvinnefrigjøring, via stemmeretten som det i år er hundre år siden vi oppnådde i Norge.

Kjærlighetshistorien mellom Eliza og Henry tones ned i denne versjonen til fordel for klasseskille og kjønnsproblematikk. Likevel åpner det opp for romantikk mot slutten, dog med en "resten kan du tenke med deg selv"-finale.

Les også: Sanne Andrea Landgraff (23) fra Fredrikstad har fått en høythengende praksisplass i «My Fair Lady». Ingen dårlig erfaring for en student som vil leve av dansen.